Akut vädjan från Rotary i Ukraina

måndag 23 januari 2023

Mona Ulvåknippa

Sjukhuset i Kramatorsk, Ukraina behöver akut hjälp med medicin och utrustning!

Kramatorsk har på sistone blivit en prioriterad måltavla för RysslandLäs Expressens artikel om hur alvarligt läget är med många skadade och stor förödelse!

De skadade är täckta med blod varför deras kläder måste slängas. Sjukhusets mediciner och utrustning räcker inte till, så nu behöver de därför extra hjälp från dig och dina vänner. Dela gärna denna sida!

Exempel på saker som behövs;

• Alvedon, Ipren, Sårförband och medicinsk utrustning för kirurgi
  • Blöjor för vuxna, inkontinensskydd
  • Underkläder, T-shirts, shorts
  • Tröjor och byxor (träningsoverall)

Paket med dessa artiklar kan skickas gratis med Postnord med bifogad adresslapp så kommer de direkt till de behövande på sjukhuset.

Kom ihåg att även lägga i en lapp vilken Rotaryklubb det kommer ifrån. Personliga hälsningar uppskattas mycket!

Vi behöver hjälp nu!

Tack för all hjälp!

Så här gör du:

Ladda ner och skriv ut 2 adresslappar till sjukhuset här >>

1. Tejpa dom på 2 sidor av paketet, som får väga max 20 kg
  2. Lämna in på PostNords Företagscenter(det är bara de som tar emot dessa paket)
  3. PostNord sätter också på deras speciella adresslapp på lådan

Hanteringen är på detta sätt då Postnord inte kan garantera att gratispaket kommer fram till adressaten. Å andra sidan kan man inte garantera det för paket med betald frakt heller då paketen skickas till ett land i krig. Dock är vår erfarenhet att skickade gratispaket kommit fram till adressaten. Det har vi fått bildbevis på från Rotary Kyiv Capital!

Läs mer om hur du kan hjälpa fler på Ukrainasidan >>